Ředitelka školy | Bc. Ivana Gefingová | +420 702 015 920 |
Pedagogický zástupce ředitele školy | Mgr. Marcela Sommer | +420 605 513 532 |
Ekonomický zástupce ředitele školy | Zdeňka Vávrová | +420 702 015 919 |
Adresa školy | U Školky 445,756 63 Krhová | |
IČO | 21551511 | |
Bankovní spojení | 3218165389/0800 | |
Telefon | +420 571 633 054 | |
mateřská škola: | ||
Webové stránky | www.mskrhova.cz | |
Účinnost | od 1.9.2024 Vydáním nového Školního řádu, pozbývá platnost Školní řád, směrnice k činnosti MŠ, ze dne 1.9.2023 |
Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, vydává ředitelka školy projednání v pedagogické radě tento školní řád.
Školní řád je zveřejněn na přístupném místě v MŠ a prokazatelným způsobem s ním byli seznámeni všichni zaměstnanci školy. MŠ informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých dětí.
Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání, napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Předškolní vzdělávání se uskutečňuje podle Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, který je zpracován podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a je zveřejněn na přístupném místě ve škole (případně může být umístěn na webových stránkách školy).
Mateřská škola spolupracuje se zákonnými zástupci dětí a dalšími fyzickými a právnickými osobami s cílem vyvíjet aktivity a organizovat činnosti ve prospěch rozvoje dětí a prohloubení vzdělávacího a výchovného působení mateřské školy, rodiny a společnosti.
Dítě má právo, aby mu byla společností poskytována ochrana (potřeba jídla, oblečení, místa k životu, lékařské pomoci, ochrany před lidmi a situacemi, které by je mohli fyzicky nebo psychicky zranit).
Dítě má právo být respektováno jako jedinec ve společnosti (slušné zacházení, i když nemá pravdu, právo na přátelství, na respektování jazyka, barvy pleti, rasy či sociální skupiny).
Dítě má právo na emočně kladné prostředí a projevování lásky (právo žít s každým se svých rodičů, pokud by mu to neuškodilo, právo mít někoho, kdo se ho zastane, právo být s lidmi kteří ho mají rádi, právo na pozornost a vedení ze strany dospělých, právo dostávat i projevovat lásku...).
Dítě má právo být respektováno jako jedinec s možností rozvoje, který si chce potvrzovat svoji identitu (právo vyrůst v zdravého tělesně i duševně, právo být veden k tomu, aby respektoval ostatní lidi bez ohledu na rasu, náboženství, apod., právo rozvíjet všechny své schopnosti a nadání, právo hrát si, právo na soukromí...).
Dítě má právo být respektováno jako individualita, která si tvoří svůj vlastní život (právo ovlivňovat rozhodnutí, co se s ním stane, právo na chování přiměřené věku, právo být připravován na svobodu jednat a žít svým vlastním způsobem...).
(vybráno z Úmluvy o právech dítěte)
Dítě má právo na kvalitní předškolní vzdělání v rozsahu poskytovaném mateřskou školou podle jeho schopností a na podporu rozvoje jeho osobnosti.
Dítě má právo na bezpečnost a ochranu zdraví během všech činností školy.
Dítě má právo na fyzicky a psychicky bezpečné prostředí při jeho pobytu v mateřské škole.
Dítě má právo zúčastnit se všech aktivit MŠ v čase docházky, ke které bylo přijato, pokud to dovolí jeho zdravotní stav.
Dítě má právo na citlivé, empatické chování všech dospělých v mateřské škole i mimo ni a na ochranu školy a státu v případě podezření zanedbávání či týrání.
Dítě má právo na prostředí, ve kterém se předchází šíření infekčních chorob a dodržují se v rámci mateřské školy a v souladu s platnými právními předpisy hygienická opatření a požadavky na zákonné zástupce.
Respektujeme práva dětí a řídíme se Úmluvou o právech dítěte, která byla přijata dne 20. listopadu 1989, Valným shromážděním OSN.
Dítě má povinnost respektovat základní pravidla vzájemného soužití v kolektivu, pravidla ve třídě a v mateřské škole.
Dítě má povinnost respektovat pokyny pedagogických pracovníků i ostatních zaměstnanců školy.
Dítě má povinnost respektovat individuální potřeby ostatních dětí v kolektivu, jejich práva na bezpečí a ochranu zdraví, fyzicky, ani psychicky nezasahovat do důstojnosti a osobní integrity.
Dítě má povinnost dodržovat zásady osobní hygieny.
Dítě má povinnost účastnit se v situacích vyplývajících z platných právních předpisů a nařízení tzv. distanční formy výuky.
Distanční způsob vzdělávání bude zařazován v případech, kdy je v důsledku krizových, nebo mimořádných opatření, či z důvodu nařízení karantény znemožněna osobní přítomnost většiny (více než 50%) dětí v předškolním věku určité třídy, či uzavření MŠ.
Distanční vzdělávání je POVINNÉ PRO DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU – je proto potřeba dítě i při neúčasti na tomto vzdělávání omlouvat stejně, jako při běžném provozu MŠ.
Tento způsob vzdělávání bude v naší MŠ probíhat v běžných třídách formou pracovních listů, inspirací k výtvarným či pracovním aktivitám a dalším námětům pro vzdělávání předškolních dětí.
Ve speciálních třídách, zřízených dle §16 odst.9 Školského zákona, v našem případě se jedná o třídy pro děti s vadami zraku, třídu pro děti s vadami řeči a individuálně integrované děti, budou připravovány speciální materiály.
Způsoby distančního vzdělávání v MŠ Krhová:
Zákonný zástupce má právo být seznámen s dokumentací MŠ a vyjadřovat se k těmto materiálům.
Zákonný zástupce má právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte.
Zákonný zástupce má právo vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání jejich dítěte, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost.
Zákonný zástupce má právo na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání jejich dítěte.
Zákonný zástupce má právo na korektní jednání a chování ze strany všech zaměstnanců školy.
Zákonný zástupce má právo na diskrétnost a ochranu informací, týkajících se jejich osobního a rodinného života.
Zákonný zástupce má právo konzultovat výchovné i jiné problémy svého dítěte s učiteli školy.
Zákonný zástupce dítěte má právo přispívat svými nápady a náměty k obohacení vzdělávacího programu školy.
Zákonný zástupce má právo projevit jakékoli připomínky a stížnosti řešit s učitelkou, a pokud nedojde k vyřešení problému, obrátit se na ředitelku školy.
Zákonný zástupce má právo být informován o dění ve škole prostřednictvím webových stránek školy, přes aplikaci Twigsee a určená místa na nástěnkách školy.
Zákonný zástupce má právo přivádět své dítě do mateřské školy v době od 6,30 hod do 8,30 hod. a na základě dohody s učiteli – příchod mimo dobu určenou.
Zákonní zástupci jsou povinni zajistit povinné předškolní vzdělávání pro děti, které dosáhly od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhlo pátého roku věku (§ 34 odst. 1). Neúčast v povinném předškolním vzdělávání jsou povinni omlouvat.
Zákonní zástupci dítěte mají povinnost respektovat mimořádná opatření, doporučená MŠMT a KHS. Zákonní zástupci jsou povinni zajistit povinné předškolní vzdělávání distančním způsobem po uzavření MŠ z důvodu mimořádných opatření. Na způsobu tohoto vzdělávání se dohodnou s třídními učitelkami. Neúčast v povinném předškolním vzdělávání distančním způsobem jsou povinni omlouvat.
Zákonný zástupce má povinnost informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání. Požadavek vyplývá z § 22 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb. (Školský zákon).
Zákonný zástupce má povinnost oznamovat škole údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte, a změny v těchto údajích.
Zákonný zástupce má povinnost řídit se školním řádem a vnitřním řádem školní jídelny (výdejny) a respektovat další vnitřní předpisy školy.
Zákonný zástupce má povinnost provádět úplatu za předškolní vzdělávání a za stravné dle daných pravidel.
Zákonný zástupce má povinnost sledovat aktuální informace na webové aplikaci Twigsee.
Zákonní zástupci dítěte mají povinnost dodržovat při vzájemném styku se zaměstnanci MŠ, s jinými dětmi docházejícími do MŠ a ostatními zákonnými zástupci dětí pravidla slušného chování a vzájemné ohleduplnosti.
Zákonní zástupci dítěte mají povinnost nedávat dětem do MŠ cenné předměty, u nichž je riziko ztráty.
Zákonní zástupci dítěte mají povinnost zajistit vhodné oblečení dětí pro pobyt ve třídě i venku, zajistit bezpečnou a vhodnou obuv. Je jejich povinností přivádět do školy své dítě čisté a upravené.
Zákonní zástupci dítěte mají povinnost neprodleně každou změnu související s dítětem sdělit učitelce (změny bydliště, zdravotní pojišťovny, telefony, zdravotní stav,..).
Zákonní zástupci dítěte jsou odpovědni za to, že přivádějí do MŠ dítě zdravé bez teplot a příznaků onemocnění (průjem, zvracení, záněty spojivek, případně výskyt vší apod.)
Zákonní zástupci dítěte oznámí ihned infekční onemocnění dítěte.
Kroky mateřské školy v případě projevů infekčního onemocnění u dítěte:
Ředitelka mateřské školy rozhodne o poskytování podpůrných opatření prvního stupně bez doporučení školského poradenského zařízení i bez informovaného souhlasu zákonného zástupce. Tím není dotčeno právo zákonného zástupce na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte (§ 21 školského zákona).
Učitelka mateřské školy zpracuje plán pedagogické podpory, ve kterém bude upravena organizace a hodnocení vzdělávání dítěte včetně úpravy metod a forem práce a projedná jej s ředitelkou školy.
Pokud by nepostačovala podpůrná opatření prvního stupně (po vyhodnocení plánu pedagogické podpory) doporučí ředitelka školy zákonným zástupcům využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte (§ 16 odst. 4 a 5 školského zákona a § 2 a § 10 vyhlášky č. 27/2016 Sb.. Rodiče dítěte jsou povinni její doporučení respektovat, pokud takto neučiní, nejednají v zájmu dítěte.
Podmínkou pro uplatnění podpůrného opatření 2 až 5 stupně je doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zákonného zástupce dítěte. K poskytnutí poradenské pomoci školského poradenského zařízení dojde na základě vlastního uvážení zákonného zástupce, doporučení ředitele mateřské školy nebo Orgánu sociálně právní ochrany dětí (OSPOD).
Ředitelka školy určí učitelky odpovědné za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření dítěti se speciálními vzdělávacími potřebami (11 vyhlášky č. 27/2016 Sb.).
V běžných třídách jsou k jednání s poradenskými zařízeními pověřeni tito pedagogové: ředitelka Bc. Ivana Gefingová, učitelka Bc. Zuzana Rejchrt . Ve dvou speciálních třídách jsou k jednání s příslušnými poradenskými pracovišti pověřené: paní učitelky- speciální pedagogové Bc. Aneta Kabeláčová, Mgr. Marcela Sommer.
Ředitelka školy zajistí zahájení poskytování podpůrných opatření 2 až 5 stupně bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a veškeré dokumentace, kterou předávají zákonní zástupci dětí výše uvedeným pedagogům.
Zákonní zástupci jsou povinni průběžně spolupracovat s pedagogy mateřské školy při naplňování cílů, stanovených v podpůrných opatřeních, které vydalo příslušné poradenské zařízení.
Pověření pedagogové průběžně vyhodnocují poskytování podpůrných opatření, nejméně však jeden krát ročně. Ukončení poskytování podpůrného opatření 2 až 5 stupně je-li z doporučení školského poradenského zařízení zřejmé, že podpůrná opatření 2 až 5 stupně již nejsou potřeba. V takovém případě se nevyžaduje informovaný souhlas zákonného zástupce, s ním se pouze projedná (§ 16 odst. 4 školského zákona a § 11, § 12 a § 16 vyhlášky č. 27/2016 Sb.)
Mateřská škola vytváří ve svém školním vzdělávacím programu a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání dětí nadaných.
Mateřská škola je povinna zajistit realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpor.
Vzájemné vztahy mezi zaměstnanci školy a dětmi, nepřímo i zákonnými zástupci dětí, musí vycházet ze zásad vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti.
Všichni zaměstnanci školy, děti a jejich zákonní zástupci se vzájemně respektují, dbají o vytváření partnerských vztahů podložených vzájemnou úctou, důvěrou a spravedlností.
Všichni zaměstnanci školy děti a jejich zákonní zástupci dbají o dodržování základních společenských pravidel, pravidel slušné a zdvořilé komunikace, pravdivosti jednání i chování.
Zaměstnanec školy musí usilovat o vytváření dobrého vztahu zákonných zástupců a veřejnosti ke škole
Informace, které zákonný zástupce dítěte poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o dítěti (zdravotní způsobilost,…) jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a směrnic pro nakládání s informacemi – GDPR.
Učitelky školy vydávají dětem a jejich zákonným zástupcům pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření.
K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitelka MŠ počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho učitele připadlo nejvýše 20 dětí z běžných tříd.
Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti a dalších mimoškolních akcí, souvisejících s ŠVP, jsme povinni se řídit pokyny MŠMT a MZČR.
Mateřská škola Krhová, příspěvková organizace poskytuje předškolní vzdělávání na adrese: U Školky 445,756 63 Krhová
Provoz MŠ je od 6,30 hodin do 16,30 hodin.
Děti obvykle přicházejí do MŠ do 8.30 hod., jinak po dohodě s učitelkou podle aktuální potřeby rodičů.
Vstupy do jednotlivých budov jsou zabezpečeny kamerovým systémem.
Zákonní zástupci dítěte jsou povinni oznámit předem známou nepřítomnost dítěte, není-li nepřítomnost předem známá, omluví dítě neprodleně.
Zákonní zástupci omlouvají děti přes webovou aplikaci Twigsee, u dětí s povinným předškolním vzděláváním zaznamenají rodiče omluvenku i do „Omluvného listu dítěte“. Omluvné listy jsou k dispozici v šatnách příslušných tříd.
Pokud je zákonnému zástupci dopředu známá krátkodobá nepřítomnost dítěte při vzdělávání v mateřské škole, oznámí tuto skutečnost včetně uvedení důvodu a doby nepřítomnosti dítěte v dostatečném předstihu přes webovou aplikaci Twigsee.
Informace o připravovaných akcích v MŠ jsou vždy včas oznamovány přes webovou aplikaci Twigsee.
Je povinností zákonných zástupců respektovat plánované akce a činnosti, konané v souladu se Školním vzdělávacím programem.
Celodenní provoz MŠ je od 6:30 do 16:30 hodin
Počet tříd:
2 běžné třídy Sluníčka a Rybičky jsou umístěny v hlavní budově s vlastním vchodem
1 třída běžná třída Želvičky je umístěna v rekonstruovaných prostorách s bezbariérovým vstupem
1 třída pro děti s vadami zraku Delfínci je umístěna v rekonstruovaných prostorách s vlastním vchodem
1 třída pro děti s vadami řeči Papoušci je umístěna v kontejnerové přístavbě s vlastním vchodem
Zahájení provozu
Ve všech třídách je provoz zahájen v 6,30 hod.
Ukončení provozu
Režim dne je volný, flexibilní a pružně se přizpůsobuje aktuálním potřebám probíhajících vzdělávacích aktivit. Pevně je stanovena pouze doba podávání jídla a pobytu venku. Všechny děti po obědě odpočívají při poslechu pohádky, dále je délka odpočinku přizpůsobena individuálním potřebám dětí.
6:30 – 7:30 hod. | přijímání dětí v kmenové třídě, předání dětí zákonnými zástupci pedagogickým pracovníkům, hrové činnosti, individuální přístup nejen k integrovaným dětem |
7.30 – 9:30 hod. | spontánní činnosti (námětové, konstruktivní, didaktické, pracovní, hudební, výtvarné atd.), individuální, skupinová i frontální práce s dětmi, pohybové aktivity s přihlédnutím k nejen individuální integraci a přiznaným podpůrným opatřením |
8:30 – 9:00 hod. | hygiena, svačina |
9:30 – 11:30 hod. | pobyt venku |
11:30 – 12:15 hod. | hygiena, oběd, příprava na odpolední odpočinek |
12:15 – 14:00 hod. | odpočinek dětí dle jejich individuální potřeby, klidové aktivity |
14:00 – 14:45 hod. | hygiena, odpolední svačina |
14:45 – 16:30 hod. | spontánní a skupinové hry dětí, pokračování v započatých dopoledních aktivitách, individuální plánované činnosti, postupné předávání dětí zákonným zástupcům |
Na nástěnkách v šatnách dětí jsou dispozici „ Organizace činností na palubách Sluníček, Rybiček a Želviček
6,30 – 7,30 hod. | přijímání dětí v kmenové třídě, předání dětí zákonnými zástupci pedagogickým pracovníkům, hrové činnosti, postupné cvičení v ortoptické a logopedické cvičebně, skupinová integrace, individuální přístup dle IVP a doporučení příslušných poradenských zařízení |
7,30 – 9,30 hod. | spontánní činnosti (námětové, konstruktivní, didaktické, pracovní, hudební, výtvarné atd.), individuální, skupinová i frontální práce s dětmi, pohybové aktivity s přihlédnutím k nejen individuální integraci a přiznaným podpůrným opatřením |
8,30 – 9,00 hod. | hygiena, svačina |
9,30 – 11,30 hod. | pobyt venku |
11,30 – 12,15 hod. | hygiena, oběd, příprava na odpolední odpočinek |
12,15 – 14,00 hod. | odpočinek dětí dle jejich individuální potřeby, klidové aktivity |
14,00 – 14,45 hod. | hygiena, odpolední svačina |
14,45 – 16,30 hod. | spontánní a skupinové hry dětí, pokračování v započatých dopoledních aktivitách, individuálních a skupinových ortoptických činnostech, logopedická prevence postupné předávání dětí zákonným zástupcům |
Na nástěnce v šatně dětí je k dispozici „ Organizace činností na palubě Delfínků“ a podrobné „Organizační řády speciálních tříd pro děti s vadami zraku.“
6,30 – 7,30 hod. | přijímání dětí v kmenové třídě, předání dětí zákonnými zástupci pedagogickým pracovníkům, hrové činnosti, postupné cvičení v logopedické popř. ortoptické cvičebně skupinová integrace, individuální přístup dle IVP a doporučení příslušných poradenských zařízení |
7,30 – 9,30 hod. | spontánní činnosti (námětové, konstruktivní, didaktické, pracovní, hudební, výtvarné atd.), individuální, skupinová i frontální práce s dětmi, pohybové aktivity s přihlédnutím k nejen individuální integraci a přiznaným podpůrným opatřením |
8,30 – 9,00 hod. | hygiena, svačina |
9,30 – 11,30 hod. | pobyt venku |
11,30 – 12,15 hod. | hygiena, oběd, příprava na odpolední odpočinek |
12,15 – 14,00 hod. | odpočinek dětí dle jejich individuální potřeby, klidové aktivity |
14,00 – 14,45 hod. | hygiena, odpolední svačina |
14,45 – 16,30 hod. | spontánní a skupinové hry dětí, pokračování v započatých dopoledních aktivitách, individuálních a skupinových logopedických činnostech, postupné předávání dětí zákonným zástupcům |
Na nástěnce v šatnách dětí je k dispozici „ Organizace činností na palubě Papoušků“ a podrobné „Organizační řády speciální třídy pro děti s vadami řeči.“
Časové údaje jsou orientační, v průběhu dne je možno přizpůsobit organizaci činností dětí jejich potřebám a aktuální situaci. Zachovány zůstávají vždy přiměřené intervaly mezi jídly, dostatečný pobyt venku.
Organizace dne může být upravena pro každou třídu dětí zvlášť, podle třídního vzdělávacího programu, aktuálních a individuálních potřeb dětí. Při tom je dbáno na soukromí dětí, pokud projeví potřebu samostatné práce, nebo pobytu v klidovém prostředí mimo společné akce, je jim to umožněno. Dětem v období adaptace je umožněn individuální režim.
Didakticky cílené individuální, spontánní a řízené činnosti vedené učitelkou probíhají v průběhu celého dne, vycházejí ze zájmu a potřeb dětí. Pobyt venku je přizpůsoben podle počasí na přibližně 2 hodiny. V zimě je pobyt omezen při nepřízni počasí (vítr, mlha, znečištěné ovzduší, nebo teploty pod – 10stupňů C.) V letních měsících se aktivity přesouvají ven s využitím zahrady a vycházek v přírodě.
Po obědě je vymezena doba na odpočinek (spánek). Děti nejsou do spánku nuceny, jsou respektovány jejich biologické potřeby. Mohou jen odpočívat. Odpočinek je součástí režimu dne. Učitelka respektuje individuální potřeby dětí.
Stanovený základní režim může být upraven v případě, že to vyplývá ze školního vzdělávacího programu, pořádání výletů, exkurzí, návštěv kulturních zařízení, besídek, dětských dnů a podobných akcí. Rámcový režim dne je postaven na stabilním časovém rozpětí jídel v tříhodinovém intervalu. Mezidobí, lze upravit podle individuálních potřeb a zájmů dětí.
Mateřská škola může organizovat zotavovací pobyty dětí ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy, musí se však řídit vydanými semafory stupně pohotovosti v oblasti ochrany veřejného zdraví, specifickými opatřeními pro školy a školská zařízení.
Mateřská škola informuje zákonné zástupce v dostatečném předstihu o akcích pořádaných mateřskou školou … (pomocí webové aplikace Twigsee či ústním sdělením pedagogem).
Na začátku školního roku jsou rodiče povinni vyplnit a podepsat „Informovaný souhlas se zpracováním osobních údajů“ který se týká kromě ukládání osobních údajů vydávaných ve správním řízení také všech aktivit pořádaných nejen mateřskou školou, ale i jinými organizacemi a jsou v souladu se Školním vzdělávacím programem.
Poplatek za účast na těchto akcích hradí se souhlasem zákonní zástupci.
Podmínky stravování dětí včetně ceny stravného jsou stanoveny ve vnitřním řádu školní jídelny (výdejny), který je zveřejněn na přístupném místě ve škole.
Při přípravě jídel postupuje školní jídelna podle vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování ve znění pozdějších předpisů a řídí se platnými výživovými normami a zásadami zdravé výživy.
Dítě přihlášené k celodennímu pobytu v mateřské škole má právo denně odebrat dopolední svačinu, oběd a odpolední svačinu. Kromě jídel zajišťuje jídelna pitný režim (čaje, ovocné šťávy, vitamínové nápoje, voda). Děti mají možnost pitného režimu v průběhu celého pobytu v mateřské škole v samoobslužném režimu podle vlastního pocitu žízně.
Přihlašování a odhlašování obědů se provádí den předem do 12 ti hodin na následující den. Při onemocnění dítěte si lze vyzvednout oběd pouze první den nemoci dítěte od 10,30 do 10,45 hodin. Tento čas je stanoven proto, že dvě naše kuchařky odvážejí denně uvařená jídla také do výdejny ZŠ Krhová, pro kterou naše školní jídelna vaří.
Ostatní dny je nutno dítě ze stravování odhlásit, jinak se zákonným zástupcům strava počítá jako neodhlášená s plnými náklady.
Odhlašování obědů provádí zákonný zástupce dítěte pouze přes webovou aplikaci Twigsee Neodhlášené obědy propadají.
Systém podávání svačin: předškolní děti – samoobslužný, dětem 3 – 5 let pomáhá učitelka.
Podrobnější informace o školním stravování jsou součástí „¨Vnitřního řádu školní jídelny“, který je k dispozici v šatnách u jednotlivých tříd.
Do mateřské školy jsou přijímány děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let. Předškolní vzdělávání je povinné pro děti, které dosáhly od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhlo pátého roku věku (§ 34 odst. 1).
Přijímání dětí do mateřské školy se provádí formou zápisu k předškolnímu vzdělávání. Zákonní zástupci v daném termínu předloží vyplněnou „ Žádost o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání“, jejíž součástí je příloha pro ošetřujícího lékaře, který potvrdí, že se dítě podrobilo povinnému očkování anebo má doklad, že je proti nákaze imunní nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. Povinné očkování nemusí dokládat jen děti, které mají povinnou předškolní docházku. Tiskopisy jsou k dispozici v MŠ a na webových stránkách školy. Termín a místo zápisu stanoví ředitelka mateřské školy po dohodě se zřizovatelem (časové rozpětí zápisu do MŠ dle MŠMT je stanoveno od 2. května do 16. května) a zveřejní je způsobem v místě obvyklým plakáty - Zpravodaj Obce Krhová, vývěsky obecního úřadu, nástěnky, hlavní vchody MŠ a webové stránky školy a Obce Krhová (§ 34 odst. 2). Ředitelka školy stanoví pro zápis dětí do mateřské školy kritéria, která jsou zveřejněna současně se zveřejněním termínu a místa zápisu (§ 34 odst. 2).
Kritéria musí obsahovat::
Podmínky, podle nichž bude postupovat při rozhodování na základě ustanovení § 165 odst.2.,písm.b) zákona 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole v případě, kdy počet žádostí podaných zákonnými zástupci dětí o přijetí k předškolnímu vzdělávání v daném roce překročí stanovenou kapacitu maximálního počtu dětí pro mateřskou školu.
O přijetí či nepřijetí dítěte do MŠ jsou zákonní zástupci informováni ve správním řízení.
K předškolnímu vzdělávání se přijímají děti, které jsou státními občany ČR nebo se státní příslušností jiného členského státu Evropské unie. K předškolnímu vzdělávání se přijímají také děti, které nejsou státními občany ČR ani jiného členského státu Evropské unie, a to na základě § 2 zákona č. 67/2022 Sb. (lex Ukrajina školství) nebo pokud pobývají na území ČR oprávněně podle § 20 zákona – doklad o oprávněnosti pobytu dítěte na území ČR je zákonný zástupce dítěte povinen předložit při zápisu dítěte do MŠ.
Do mateřské školy mohou být přijaty děti se speciálními vzdělávacími potřebami. K posouzení podmínek pro přijetí dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, je nutné písemné vyjádření příslušného školského poradenského zařízení s přihlédnutím na doporučení lékařů. Po vyrozumění ředitelkou školy se zákonní zástupci přijatých dětí dostaví do MŠ na informační schůzku, kde si vyzvednou a vyplní tiskopisy, které jsou potřebné k třídní a školní dokumentaci. Budou zde informováni o provozu a ŠVP mateřské školy v novém školním roce.
Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte (§ 34a odst. 2). Pokud nepřihlásí zákonný zástupce dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání, dopustí se přestupku podle § 182a školského zákona (§ 182a ).
Dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se vzdělává ve spádové mateřské škole, kterou je: Mateřská škola, Krhová, příspěvková organizace, pokud se zákonný zástupce nerozhodl pro jinou mateřskou školu nebo pro individuální vzdělávání dítěte (§ 34a odst. 2).
Zákonný zástupce je povinen zajistit povinné předškolní vzdělávání formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech. Rozsah povinného předškolního vzdělávání je stanoven na 4 hodiny denně.
Začátek povinného předškolního vzdělávání v naší mateřské škole stanovila ředitelka školy (dle § 1c vyhlášky č. 14/2005 Sb.)takto: denně od 8,00 do 12,00 hodin
Povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin, které stanovuje MŠMT.
Zůstává ale právo dítěte vzdělávat se v mateřské škole po celou dobu provozu, v němž je vzděláváno (§ 34a odst. 3).
Zákonní zástupci mají povinnost zajistit, aby dítě, které plní povinné předškolní vzdělávání, docházelo řádně do školy. Zanedbává-li péči o povinné předškolní vzdělávání, dopustí se tím přestupku podle 182a školského zákona. (§ 182a zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon
Nepřítomné dítě omlouvá jeho zákonný zástupce. Ředitelka mateřské školy je oprávněna požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte.
Zákonný zástupce je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy.
Oznámení nepřítomnosti je možné provést pouze:
Třídní učitelka eviduje školní docházku své třídy. V případě neomluvené absence nebo zvýšené omluvené absence informuje třídní učitelka ředitelku školy, která poskytnuté informace vyhodnocuje. Při zvýšené omluvené nepřítomnosti ověřuje její věrohodnost a podniká příslušné kroky k nápravě.
Neomluvenou absenci dítěte řeší ředitelka školy osobní schůzkou se zákonným zástupcem v mateřské škole. V případě neúčasti, je rodič vyzván k jednání doporučeným dopisem. Při pokračující absenci ředitel školy zašle oznámení o pokračující nepřítomnosti dítěte orgánu sociálně-právní ochrany dětí (§ 34a odst. 4).
Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání individuálním vzděláváním dítěte, je povinen oznámit tuto skutečnost ředitelce spádové mateřské školy.
Oznámení je povinen učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku, kterým začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte (§ 34a odst. 4).
Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte musí obsahovat:
Ředitelka mateřské školy předá zákonnému zástupci dítěte přehled oblastí, v nichž má být dítě vzděláváno (§ 34b odst. 3), dle školního vzdělávacího programu mateřské školy
Ředitelka mateřské školy dohodne se zákonným zástupcem dítěte:
- způsob ověření (přezkoušení dítěte v mateřské škole)
- termíny ověření, včetně náhradních termínů (ověření se musí uskutečnit v období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku).
Zákonný zástupce dítěte je povinen zajistit účast dítěte u ověření (§ 34b odst. 3).
Ředitel mateřské školy ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu (§ 34b odst. 4).
Výdaje spojené s individuálním vzděláváním dítěte hradí zákonný zástupce dítěte, s výjimkou speciálních kompenzačních pomůcek a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání (§ 34b odst. 7).
Ředitelka školy může ukončit docházku dítěte do mateřské školy po předchozím písemném upozornění zástupce dítěte, jestliže:
Zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v MŠ nebo úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelkou jiný termín úhrady.
Dítě se bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny.
Zástupce dítěte závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy (nedodržuje školní řád).
Ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení.
Po přijetí dítěte do MŠ předají zákonní zástupci ředitelce MŠ vyplněný Evidenční list dítěte a Evidenční list strávníka.
Informace o dětech vedené ve školní matrice jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu školy, oprávněné orgány státní správy a samosprávy a pro potřebu uplatnění zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Provoz MŠ lze podle místních podmínek omezit nebo přerušit v měsíci červenci nebo srpnu, popřípadě v obou měsících. Rozsah omezení nebo přerušení stanoví ředitelka MŠ po projednání se zřizovatelem. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitelka MŠ na přístupném místě ve škole nejméně 2 měsíce předem.
Provoz MŠ lze ze závažných důvodů a po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období než v měsíci červenci a srpnu. Za závažné důvody se považují organizační či technické příčiny, které znemožňují řádné poskytování předškolního vzdělávání. Provoz mateřské školy může být přerušen z důvodu epidemiologického ohrožení po nařízení vlády a Ministerstva zdravotnictví. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitelka MŠ na přístupném místě ve škole neprodleně poté, co o omezení nebo přerušení provozu rozhodne.
O hlavních prázdninách je provoz MŠ omezen nebo přerušen. Zákonní zástupci jsou o omezení nebo přerušení provozu MŠ informováni 2 měsíce předem vývěskou na nástěnce nebo na třídních schůzkách.
Provoz mateřské školy bývá přerušený v měsíci červenci a srpnu, zpravidla 6 týdnů a v době vánočních prázdnin. Rozsah omezení nebo přerušení provozu mateřské školy oznámí ředitel mateřské školy zákonným zástupcům dětí nejméně 2 měsíce předem na přístupném místě ve škole.
Je stanovena směrnicí „O úplatě za předškolní vzdělávání“ a je k dispozici na vyžádání v kanceláři MŠ.
Výše stravného je stanovena ve Vnitřním řádu školní jídelny, který je zveřejněn na nástěnce v chodbě MŠ – Stravování.
Úplata za předškolní vzdělávání a stravování dítěte v MŠ jsou platby, které jsou pro zákonné zástupce povinné a jsou nedílnou součástí rozpočtu MŠ.
Opakované neuhrazení těchto plateb v mateřské škole je považováno za závažné porušení a v konečném důsledku může být důvodem pro ukončení docházky dítěte do mateřské školy (zákon 561/2004 Sb., školský zákon, § 35, odst. 1 d).
- bezhotovostně na číslo účtu MŠ : 3218165389/0800
- ve výjimečných případech hotově v kanceláři vedoucí školní jídelny
Termín splatnosti je určen neprodleně po obdržení složenky.
Vzdělání v mateřské škole se dítěti poskytuje bezúplatně od počátku školního roku, který následuje pod ni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku (§ 123 odst. 1 školského zákona)
Úplata za příslušný kalendářní měsíc je splatná do patnáctého dne stávajícího kalendářního měsíce (§ 6 odst. 7 vyhlášky č. 14/2005 Sb.)
Škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví dětí při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a poskytují jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy, vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je učitelka mateřské školy převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je učitelka mateřské školy předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte.
Za bezpečnost a ochranu dětí v době výchovně vzdělávací činnosti odpovídají učitelky mateřské školy. Učitelky nesmí vykonávat jiné činnosti, které by je odváděly od přímé výchovně vzdělávací činnosti ani administrativní práce, nesmí se vzdalovat z místa, kde svěřené děti pobývají, nenechávají bez dohledu. V případě nezbytné nutnosti vzdálit se je učitelka povinen zajistit dohled nad dětmi jiným pracovníkem školy.
K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitelka MŠ počet učitelek tak, aby na jednu učitelku připadlo nejvýše 20 dětí z běžných tříd, třída, ve které se vzdělávají pouze děti od 2 do 3 let nejvýše 16 dětí, třída s dětmi s přiznanými podpůrnými opatřeními se naplňuje v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti určí ředitelka MŠ počet učitelek tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.
V případě školního úrazu je učitelka povinna zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následné lékařské vyšetření či ošetření. Zákonní zástupci jsou bezodkladně vyrozuměni. Učitelka je rovněž zodpovědný za ohlášení úrazu vedení školy a zapsání do Knihy úrazů v ředitelně.
Školním úrazem je úraz, který se stal dítěti při výchově a vzdělávání a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí. Výchovně vzdělávací činností účast dětí při výchovné a vzdělávací práci školy, ve škole od vstupu dětí do prostor školy až do odchodu z nich a každá činnost vyplývající z přímé souvislosti s ní.
Pracovníci školy jsou povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj. Učitelky jsou pravidelně proškolovány v otázkách bezpečnosti. Učitelky jsou povinni dbát, aby děti do MŠ nenosily nebezpečné ozdoby ve vlasech, na rukou a oděvu, které by mohly zapříčinit úraz dětí.
Školním úrazem je úraz, který se stal dítěti při výchově vzdělávání a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí.
Školním úrazem je rovněž úraz, který se stal dětem při akcích konaných mimo školu, organizovaných školou a uskutečňovaných za dozoru pověřené odpovědné osoby. Jedná se zejména o úrazy dětí na vycházkách, výletech, zájezdech, exkurzích.
Ředitelka školy zajistí, aby byly vytvořeny podmínky pro včasné poskytnutí první pomoci a lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocněních.
Všichni zaměstnanci jsou povinni okamžitě poskytovat první pomoc při jakémkoliv úraze, v případě potřeby přivolají lékařskou pomoc, v nezbytně nutném případě zajistí převoz zraněného do zdravotnického zařízení. Zároveň jsou povinni bezodkladně informovat ředitelku školy a zákonné zástupce dítěte.
V případě pracovního, školního úrazu nebo jiné zdravotní příhody (dále jen úrazu) poskytne první pomoc podle běžných zdravotnických zásad učitelka konající dohled.
Zaměstnanec školy provádějící dohled okamžitě telefonicky ohlásí událost vedení školy a kontaktuje zákonné zástupce dítěte. V případě potřeby uvědomí záchrannou lékařskou pomoc.
Zákonní zástupci dbají na bezpečnost, pořádek a klid ve všech prostorách školy, nenechávají své děti pobíhat po schodech, lézt po zábradlí nebo se po zábradlí klouzat.
Dětem není dovoleno nosit do MŠ předměty ohrožující jejich zdraví. Nepřípustné jsou především předměty propagující násilí jako (nože, meče, pistole apod.). Nedoporučujeme nosit ani cennosti (zlaté řetízky, drahé hračky apod.). V opačném případě nenese škola žádnou odpovědnost za jejich ztrátu či poškození.
Všechny děti v MŠ jsou pojištěny proti úrazům a nehodám v době pobytu dítěte v MŠ a při akcích organizovaných mateřskou školou.
Ředitelka školy, které byl úraz dítěte ohlášen, zajistí, aby byly objektivně zjištěny a případně odstraněny příčiny úrazu.
Při přesunech dětí při pobytu mimo území mateřské školy po pozemních komunikacích se pedagogický dohled řídí pravidly silničního provozu, zejména kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí se co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí jít chodci pouze za sebou.
Využívají se pouze známá bezpečná místa, učitelky dbají, aby děti neopustily vymezené prostranství.
Učitelky před pobytem dětí zkontrolují prostor a odstraní všechny nebezpečné věci a překážky (sklo, hřebíky, plechovky, ostré velké kameny apod.).
Před cvičením dětí a dalšími pohybovými aktivitami, které probíhají ve třídách, popřípadě v jiných vyčleněných prostorách v objektu budovy mateřské školy nebo probíhají na venkovních prostorách areálu mateřské školy, kontrolují učitelky školy, zda prostory jsou k těmto aktivitám dostatečně připraveny, odstraňují všechny překážky, které by mohly vést ke zranění dítěte a při použití tělocvičného načiní a nářadí kontrolují jeho funkčnost a bezpečnost učitelky dále dbají, aby cvičení a pohybové aktivity byly přiměřené věku dětí a podle toho přizpůsobují intenzitu a obtížnost těchto aktivit individuálním schopnostem jednotlivých dětí
Při aktivitách rozvíjejících zručnost a výtvarné cítění dětí, při kterých je nezbytné použít nástroje (např. nůžky, nože, kladívka apod.), vykonávají děti práci s těmito nástroji za zvýšené opatrnosti a výhradně pod dohledem učitelky mateřské školy, nástroje jsou zvlášť upravené (nůžky nesmí mít ostré hroty apod.).
Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti již předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života. V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou, přiměřeně k jejich věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice, seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video) patologického hráčství (gamblerství), vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu. Mateřská škola má vypracovaný „Minimální preventivní program“, který vymezuje model vhodného chování dětí a učitelů k ostatním a napomůže tím k prohloubení vstřícného a pozitivního klima mateřské školy. Program má pomoci vytvořit pracovníkům mateřské školy podnětné prostředí pro výchovu dětí ke zdravému životnímu stylu, a tím napomáhat eliminovat negativní jevy současné společnosti, jakými jsou fyzické i psychické závislosti, nezdravé mezilidské vztahy i psychické poruchy. Program uvádí konkrétní aktivity a jejich zařazení v průběhu školního roku.
V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí provádí učitelky mateřské školy monitoring a screening vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.
Děti jsou chráněny učitelkami v rámci ochrany zdraví dětí před sociálně patologickými jevy.
Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a učitelkami a mezi učitelkami a zákonnými zástupci dětí.
Po dobu pobytu dítěte a v průběhu vzdělávání dětí v MŠ dbají učitelky na to, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek školy.
Školní řád platí do odvolání.
Školní řád byl projednán Pedagogickou radou dne: 27.8.2024
Školní řád je zveřejněn na přístupném místě ve škole, prokazatelným způsobem jsou s ním seznámeni zaměstnanci školy a o jeho vydání a obsahu jsou informováni zákonní zástupci dětí. S vybranými částmi Školního řádu byly seznámeny děti, forma seznámení odpovídala věku a rozumových schopnostem dětí.
Tento Školní řád, Směrnice č.1 k činnosti MŠ, nabývá účinnost od 1.9.2024 a ruší se Školní řád, Směrnice č.1 k činnosti MŠ, ze dne 1.9.2023
Změny školního řádu lze navrhovat průběžně s ohledem na naléhavost situace. Všechny změny ve školním řádu podléhají projednání v pedagogické radě, schválení ředitelkou školy.
© 2024 Mateřská škola Krhová všechna práva vyhrazena.
Tyto webové stránky používají cookies, abychom zajistili, že získáte to nejhodnotnější na našich webových stránkách. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím se vším".