Charakteristika programu
Minimální preventivní program je vypracován pro potřeby Mateřské školy Krhová, příspěvkové organizace, sídlem U Školky 445, Krhová.
Tento minimální program vymezuje model vhodného chování dětí a učitelů k ostatním a napomůže tím k prohloubení vstřícného a pozitivního klima mateřské školy. Program má pomoci vytvořit pracovníkům mateřské školy podnětné prostředí pro výchovu dětí ke zdravému životnímu stylu, a tím napomáhat eliminovat negativní jevy současné společnosti, jakými jsou fyzické i psychické závislosti, nezdravé mezilidské vztahy i psychické poruchy. Program uvádí konkrétní aktivity a jejich zařazení v průběhu školního roku.
Cílem je vychovávat z dětí osobnosti, které
- nebudou ubližovat ostatním slovně ani fyzicky (šikana)
- budou se cítit spokojeně a bezpečně
- budou znát nebezpečí, která mohou ohrozit jejich zdraví a život
- budou udržovat své okolí v pořádku, nebudou ničit vybavení, budovu a okolí školy
- budou vědět, že lhát a podvádět se nemá a proč
- budou schopni popisovat svoje pocity
- budou vědět, co je pro jejich tělo dobré a co naopak
- budou jíst zdravě a mít dostatek pohybu
- budou znát a dodržovat dohodnutá pravidla
- budou vědět, že jsou děti a lidé s odlišnostmi a handicapy, umět je respektovat a přijímat
- budou mít povědomí o jiných národnostech a nebudou vůči nim zaujatí
Charakteristika mateřské školy
Adresa školy: U Školky 445, 756 63 Krhová
Zřizovatel: Obec Krhová
Školní vzdělávací program MŠ: Jsme všichni na jedné lodi
Počet tříd: 5 (běžné a speciální logopedická a pro děti s vadou zraku)
Celková kapacita: 100 dětí
Analýza současného stavu
Co se zdařilo:
- dobré klima školy
- navození atmosféry důvěry a vzájemného respektu mezi dětmi, zaměstnanci a rodiči
- dobrá spolupráce se zřizovatelem a dalšími institucemi
- spolupráce mezi všemi zaměstnanci
- komunikace s rodiči, rychlé předávání zpráv a informací prostřednictvím informační aplikace Twigsee
- zlepšení kvality stravování, vyvážená a zdravá strava
- rozšíření nabídky pohybových aktivit
- rozšíření aktivit podporující environmentální a polytechnické vzdělávání
- podpora nápravy řeči ambulantní péčí zajišťované odborně způsobilými zaměstnanci školy
Na čem pracujeme:
- možnost využívání školní zahrady pro výuku (Zelená učebna)
- úprava zahrady s ohledem na bezpečnější pohyb dětí
- důsledné dodržování dohodnutých pravidel vzájemného chování dětí
- udržování pořádku osobního místa
- účast na seminářích DVVPP s námětem prevence a dětské agrese
Spolupráce mezi pedagogy
Vzhledem k velké a složité rozloze budov mateřské školy je nutná fungující komunikace a spolupráce. Pro to, aby učitelky svou vzájemnou práci provázaly a doplňovaly, je třeba dobře a výstižně zapisovat do přehledu výchovné práce. Nejdůležitější formou spolupráce mezi pedagogy je neustálá vzájemná komunikace.
Spolupráce s ostatními zaměstnanci školy
Důležitou součástí spolupráce je zapojení ostatních provozních zaměstnanců (školních asistentek, vedoucí kuchyně a ekonomku, uklízeček, zaměstnanců kuchyně) do výchovně vzdělávacího procesu. Provozní zaměstnanci se rovněž podílejí na přípravě a realizaci společných akcí pro rodiče a děti a také na společných akcích pořádaných obcí. Během roku také pořádáme společné pedagogické a provozní porady a společné akce všech zaměstnanců školy.
Spolupráce mezi pedagogy a rodiči
Rodiče mají možnost neodkladné záležitosti řešit ihned při ranním či odpoledním vyzvedávání dětí, pokud to nenaruší vzdělávací proces či bezpečnost dětí. Rodiče mají možnost domluvit si individuální konzultace mimo přímou pedagogickou činnost. V případech, kdy chce rodič cokoli projednat s učitelkou je mu to umožněno v co nejkratší době. Nemáme určeny konkrétní konzultační hodiny, protože se nám to v minulosti neosvědčilo z důvodů časového vytížení rodičů. K předávání organizačních a informačních zpráv z mateřské školy využíváme informační web Twigsee, nástěnky v šatnách, třídní schůzky a webové stránky školy.
Cíle minimálního preventivního programu
Minimální preventivní program je zaměřen na všechny děti v mateřské škole. Cílem výchovy v mateřské škole je působit na děti tak, aby byly upevněny pozitivní vlastnosti a návyky. Dalším cílem je osvětová činnost pro rodiče v oblasti zdravého životního stylu.
Prevence patologických jevů
Smyslem prevencí patologických jevů je podporovat dítě k vytvoření zdravého sebevědomí, schopnosti bránit se projevům násilí, schopnosti správně komunikovat s ostatními, schopnosti pomoci druhému či projevit snahu pomoci, rozvíjet emoční inteligenci a empatii k druhým.
U dětí se snažíme rozvíjet tyto dovednosti
- bránit se projevům násilí
- respektovat a přijímat přirozenou autoritu dospělých
- umět spolupracovat, snažit se dohodnou s ostatními
- přijmout roli ve hře (organizátor, pozorovatel, spoluhráč, soupeř)
- reagovat přiměřeně dané situaci
- přijímat drobný neúspěch, poučit se z dané situace
- umět se přizpůsobit změnám
- projevovat se citlivě k živým bytostem
- respektovat rozdílné schopnosti, dovednosti a odlišnosti druhých
- důvěřovat svým schopnostem
- naučit se rozlišovat dobré a špatné
- dodržovat hygienické návyky, obsloužit sám sebe
- dodržovat zásady správné životosprávy
- získat základy zdravého životního stylu
Jedním z hlavních cílů ve výchovně vzdělávacím procesu je podporovat u dětí samostatnost, a to v sebeobsluze, v řešení každodenních situací, v rozhodování, plánování apod.
U dětí podporujeme zvládání těchto dovedností
- nebát se požádat o pomoc či radu
- jednoduchý problém vyřešit samostatně i ne spolupráci s kamarády
- navrhnout další varianty řešení
- samostatně se rozhodnout v činnostech (přiměřených věku)
- ve složitějším problému se poradit, postupovat podle pokynů a instrukcí
- vymýšlet nová nebo alternativní řešení, přicházet s vlastními nápady
- zapojovat se do činností, komunikovat a kooperovat s dětmi
- chovat se obezřetně při setkání s neznámými lidmi, odmítnout neznámé dospělé osoby
- snažit se uplatnit své přání, obhájit svůj názor
- vyjádřit své myšlenky, pocity, prožitky a nálady
Zásady efektivní primární prevence
- zásada včasného začátku (formování osobní orientace, postojů a názorů)
- zásada komplexnosti spolupráce školy, rodiny a široké veřejnosti
- zásada mezioborové týmové spolupráce mezi pedagogy a odborníky
- zásada přiměřenosti (preventivní působení přizpůsobit věku dítěte)
Realizace programu
Formy realizace programu
Jednou z forem realizace preventivního programu je komunitní kruh, ve kterém kritické situace společně s dětmi rozebíráme, vysvětlujeme, hledáme správná řešení, snažíme se hodnotit sebe i druhé a společně vytváříme či opakujeme pravidla. Podle zásady včasného začátku ihned řešíme s dětmi krizové situace, ke kterým dojde během jejich pobytu ve škole.
Další nezbytnou metodou je dobrý příklad, neboť děti tohoto věku se učí nápodobou. Z tohoto pohledu je velmi důležité, aby život v mateřské škole byl ve shodě s tím, co se děti o chování a zdraví učí. Proto musí být vzdělávání v těchto oblastech ovlivněno kladným osobním příkladem všech zaměstnanců mateřské školy. Snaha učitelů i ostatních zaměstnanců musí prolínat celým dnem a odrážet se ve všech činnostech s dětmi.
Nedílnou součástí a nezbytností je i informovanost a spolupráce rodičů. Rodiče dětí jsou na třídních schůzkách a pomocí informačních kanálů (Twigsee, informační nástěnky, web školy) seznámeni se základními cíli prevence sociálně patologických jevů a nežádoucích projevů chování dětí, ale také s aktivitami mateřské školy vedoucími k prevenci těchto jevů a naopak k tvorbě zdravého životního stylu.
Obecná témata a časový harmonogram
S ohledem na věk, individuální schopnosti a dovednosti, sociální klima a aktuální atmosféru jsou v souvislosti s ŠVP v jednotlivých integrovaných blocích zařazována tato témata: zdravá strava – pitný režim, zdravé zoubky, ovoce a zelenina, hygiena, zdravý pohyb, zdraví a nemoc, bezpečné hraní v mateřské škole, na hřišti, na zahradě i v přírodě, předcházení úrazům, dopravní výchova, moje rodina, moji kamarádi, pravidla slušného chování, empatie k druhým a k živé přírodě, ochrana životního prostředí, ekologická výchova (třídění odpadu, ochrana přírody, EKO vycházky aj.).
Aktivity primární prevence
- kulturní programy (divadelní a filmová představení, hudební programy, programy v knihovně, programy v hvězdárně, exkurze)
- přírodně vzdělávací programy (s živými zvířaty, vzdělávací program v Záchranné stanici a Domu v Poodří v Bartošovicích), besedy s lesníkem, včelaři, ochranáři přírody
- akce podporující české lidové tradice (karneval, Masopust, vánoční a velikonoční zvyky, Mikuláš, vynášení Morany)
- dopravní výchova (program na dopravním hřišti)
- návštěvy Ekocentra ve Valašském Meziříčí
- tematické výlety: skanzen v Rožnově pod Radhoštěm (seznamování s řemesly a tradicemi), zámek v Lešné (životy našich předků), ZOO v Lešné u Zlína, Ostravě a Olomouci, mini ZOO ve Valašském Meziříčí
- spolupráce dětí z MŠ a ZŠ v Krhové (návštěva 1. tříd, čtení pohádek školáků pro děti z MŠ, keramické dílny, společná Školympiáda)
- účast na výtvarných soutěžích
- předplavecká výuka na bazéně ve Valašském Meziříčí
- kurz grafomotoriky pro předškolní děti a ambulantní logopedická péče
Aktivity primární prevence
- výtvarné a pracovní dílny (Vánoce, Velikonoce, Svátek matek)
- besídky pro rodiče a širší veřejnost (Vánoce, Svátek matek)
- andělské zpívání (společný zpěv vánočních koled)
- vystoupení dětí na obecních akcích (Vítání občánků, Živý Betlém, Obecní veselice)
- zajištění soutěží pro širokou veřejnost na akci Obecní veselice
- zajištění stanovišť na obecní akci pro veřejnost Pohádkový les
- schůzka pro rodiče předškoláků s ředitelstvím a učitelkami ZŠ Krhová
- den otevřených dveří
- pasování školáků (Lodní maturita)
- lodní slavnost (odpoledne pro děti, rodiče a veřejnost)
Organizace prevence
Ředitelka školy
Je přímo odpovědná za prevenci a řešení zjištěných nežádoucích projevů rizikových forem chování.
Vytváří podmínky pro předcházení nežádoucích projevů chování:
- koordinuje zpracování, kontroluje realizaci a vyhodnocuje prevenci nežádoucích jevů
- zapracovává aktuální problémy výskytu rizikového chování di Školního řádu
- podporuje týmovou spolupráci pedagogů a ostatních zaměstnanců školy
- spolupracuje s odborníky
- koordinuje další vzdělávání pedagogů v oblasti prevence sociálně patologických jevů
Učitelky
- podílí se na zpracování a realizaci programu prevence
- spolupracují s ředitelkou při výskytu nežádoucích projevů chování
- diagnostikují vztahy mezi dětmi
- motivují a posilují snahu o zdravý životní styl
- vytvářejí bezpečnou atmosféru a pozitivní klima třídy a školy
- spolupracují s rodiči
- zpracovávají zprávy o dětech pro odborníky a sociální pracovníky
Spolupráce rodiny a mateřské školy
- seznámení se základními cíli prevence sociálně patologických jevů a nežádoucích projevů chování dětí v MŠ (schůzky rodičů v MŠ)
- beseda nebo přednáška pro rodiče k dané problematice
- včasná informovanost o změnách chování směrem od školy k rodičům a naopak
- aktuální řešení problémů
- účast rodičů na vzdělávacích aktivitách školy
- poradenství a spolupráce rodičů, učitelek a odborníků
- zveřejnění Programu prevence na webu MŠ
Spolupráce s odborníky a jinými organizacemi
- Pedagogicko-psychologická poradna ve Valašském Meziříčí
- Speciálně-pedagogická poradna pro děti s vadou řeči ve Valašském Meziříčí
- Speciálně-pedagogická poradna pro děti s vadou zraku ve Zlíně
- Speciálně-pedagogická poradna pro děti s více vadami v Kroměříži
- Instituce poskytující další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence
- MÚ ve Valašském Meziříčí (odbor sociálních věcí)
- Oddělení sociálně právní ochrany dětí (OSPOD) ve Valašském Meziříčí
Úkoly pro další období
- využívat již probíhající aktivity a projekty primární prevence
- podporovat a rozšiřovat nabídku zájmových aktivit
- podporovat zdravé klima školy
- podporovat rodiče k vedení dětí k zdravému životnímu stylu (strava, pohyb)
- rozšířit nabídku akcí pro rodiče s dětmi v rámci MŠ
- podpora vytváření kladných přátelských vztahů mezi všemi dětmi v MŠ
- vytvářet vztah dětí ke školnímu prostředí, zapojovat děti do výzdoby interiéru a exteriéru, péči o zahradu, udržování čistoty a pořádku
- vést děti k uvědomění, že každý jsme jiný a navzájem se respektujeme
Závěr
Minimální preventivní program školy je součástí výchovy a vzdělávání dětí po celou dobu docházky dětí do mateřské školy. Na jeho účasti se podílí nejen všichni zaměstnanci školy, děti, ale i rodiče a odborníci. V rámci minimálního preventivního programu je nutné kombinovat poskytování informací z oblasti prevence sociálně patologických jevů s výchovou a vzděláváním v sociálních dovednostech a osobnostním růstem dítěte. Je nutné preferovat přístupy zaměřené do oblasti zdravého životního stylu a aktivního sociálního učení.
Minimální preventivní program je vyhodnocován průběžně a dle potřeby aktualizován.
Vypracovala Bc. Ivana Gefingová, ředitelka MŠ Krhová